Milloin kissa kuuluu rokottaa ja mitä vastaan?

Kissojen rokottamiseen on useita erilaisia suosituksia riippuen kissan olosuhteista. Esimerkiksi pelkästään sisällä ainoina kissoina elävät kissat altistuvat harvemmin taudeille kuin ulkoilevat, kissaloissa olevat tai näyttely-/jalostuskäyttöön tarkoitetut kissat. Ruokavirasto suosittelee rokotuksia perustuen tapauskohtaiseen arvioon. Helpottaaksemme omistajan päätöstä rokottaa, loimme suosituksen perustuen Suomen Kissalääketieteen Seuran (CATUS) ohjeistukseen1. Huomioithan, että suositus voi poiketa Kissaliiton ohjeista.

Kissoilla on monia helposti leviäviä tartuntatauteja. Rokotuksilla pyritään ennaltaehkäisemään tautien leviämistä ja lievittämään sairauksia parantamalla kissan vastustuskykyä tiettyjä taudinaiheuttajia vastaan2. Kissa suositellaan rokottamaan kissaruttoa ja kissaflunssia eli kalikivirusta ja kissan herpesvirusta vastaan. Lisäksi ulkoilevat kissat suositellaan rokottamaan rabiesta eli raivotautia vastaan. Rabiesrokotus vaaditaan myös rajan yli matkustavilta kissoilta.

Kuten koirillakin, myös kissoilla emän ternimaidosta saadut vasta-aineet vaikuttavat rokotesuojan kehittymiseen3. Vasta-aineet suojaavat kissanpentua tartunnoilta ensimmäisten elinviikkojen aikana, mutta vasta-aineiden laskiessa kissanpentu on altis taudinaiheuttajille4. Vasta-aineet voivat kuitenkin haitata varhaisessa vaiheessa otetun rokotteen pitkäaikaisen suojan kehittymistä ja usein perusrokotteet suositellaan uusimaan vielä noin 16 viikon iässä.

Kissanpentu suositellaan rokottamaan ensimmäisen kerran 6-8 viikon ikäisenä kolmoisrokotteella kissaruttoa ja kissaflunssia vastaan. Kolmoisrokote suositellaan tehostamaan 2-4 viikon välein 16 viikon ikään asti. Rabiesrokote suositellaan antamaan kaikille ulkoileville kissoille 12 viikon iässä. Sekä kolmoisrokote että rabiesrokote suositellaan tehostamaan viimeisen kerran 6-12 kuukauden iässä.

Aikuisen kissan rokottamiseen vaikuttavat riskitekijät, eli elääkö kissa pelkästään sisätiloissa ainoana kissana taloudessa vai onko kissa mahdollisesti kontaktissa muihin kissoihin tai eläimiin. Mikäli kissa tulee käymään kissahoitolassa, näyttelyissä tai tarkoitus on käyttää kissaa jalostukseen, on suositeltavaa tehostaa kolmoisrokote vuosittain korkean tartuntariskin vuoksi ja riittävän rokotesuojan varmistamiseksi. Sisätiloissa yksin tai kaksin elävät kissat suositellaan rokottamaan 3 vuoden välein. Rabiesrokote tehostetaan kolmen vuoden välein.

Rokotteiden voimassaoloaika kirjataan kissan rokotuskorttiin tai passiin käynnin yhteydessä. Sieltä voi tarkistaa, onko rokotteet voimassa vai onko aika rokotuksille. Huomioithan, että Kissaliiton vaatimusta rokotuksista tulee noudattaa aina näyttelyihin osallistuessa.

Lähteet

1. Rapp, P., Bruno-Paasisalo, M., Immonen, T., Lankila, J., & Tiihonen, H. (2022). CATUS Kissojen Rokotussuositukset. https://www.sep.fi/assets/files/materiaalit/catusrokotussuositukset_2022.pdf
  1. Day, M., Horzinek, M. C., Schultz, R. D., & Squires, R. A. (2016). WSAVA Guidelines for the vaccination of dogs and cats. Journal of Small Animal Practice, 57(1). https://doi.org/10.1111/jsap.2_12431
  1. Chappuis, G. (1998). Neonatal immunity and immunisation in early age: lessons from veterinary medicine. Vaccine, 16(14–15), 1468–1472. https://doi.org/10.1016/s0264-410x(98)00110-8