Milloin koira kuuluu rokottaa ja mitä vastaan?

Viime vuonna Ruokavirasto ja Kennelliitto siirtyivät ohjeistamaan valmisteyhteenvedon noudattamista rokotteiden osalta. Rokotteiden voimassaoloaika täten määräytyy rokotuksen valmisteyhteenvedon mukaan. Omistajan osalta voi herätä kysymys siitä, milloin koira kuuluu rokottaa ja mitä vastaan. Olemme luoneet asiaa helpottavat suositukset perustuen Maailman Pieneläinlääkärien Yhdistyksen (World Small Animal Veterinary Association, WSAVA) rokotusohjeistusryhmän ohjeistukseen.

Rokotuksilla pyritään ennaltaehkäisemään tautien leviämistä ja lievittämään sairauksia parantamalla koiran vastustuskykyä tiettyjä taudinaiheuttajia vastaan. Koira on tärkein suojata kennelyskää, penikkatautia, parvotautia sekä rabiesta eli raivotautia vastaan. Kennelyskän yleisimmät aiheuttajat ovat koirien parainfluenssavirus ja Bordetella bronchoseptica. Lisäksi jalostuskäyttöön tarkoitetut narttukoirat suositellaan rokottamaan herpesvirusta vastaan.

Koiranpennun rokottamiseen vaikuttaa yksilölliset tekijät. Koiranpennut saavat ternimaidossa vasta-aineet, jotka suojaavat koiranpentua ensimmäisten viikkojen aikana. Nämä vasta-aineet voivat haitata liian varhaisessa vaiheessa otetun rokotteen suojan kehittymistä. Suositeltavaa on kuitenkin rokottaa pentu aikaisemmin penikkatautia, parvotautia ja kennelyskää vastaan, mikäli osallistuu pentukerhoon tai muuhun sosialistamistoimintaan, missä pentu voi altistua tartunnoille. Tällöin kuitenkin tulee muistaa, ettei rokotesuoja välttämättä ole riittävä ja on suositeltavaa, että muut tapahtumiin osallistuvat koirat ovat myös rokotettuja.

Koiranpennulle suositellaan ensimmäisellä rokotuskerralla 12 viikon iässä ns. nelosrokotetta (penikkatauti, parainfluenssavirus, parvotauti ja tarttuva maksatauti) sekä kennelyskärokotetta Bordetella bronchosepticaa vastaan. Mikäli pennun kanssa osallistuu varhaissosiaalistamiseen, suositellaan pentu rokottamaan 8 viikon iässä penikkatautia, parvotautia ja kennelyskää (parainfluenssavirus ja Bordetella bronchoseptica) vastaan. Nelosrokote suositellaan tehostamaan 4 viikon välein kunnes pentu täyttää 16 viikkoa. Ruokavirasto suosittelee ensimmäisen rabiesrokotteen ottamista 16 viikon iässä. Tämän jälkeen koiranpennun rokotteet suositellaan tehostamaan vielä 6-12 kuukauden iässä.

Vähimmäisvaatimukset rokotuksille perustuvat rokotteiden valmisteyhteenvedon noudattamiseen. Mikäli noudattaa vähimmäisvaatimuksia, koiranpentu rokotetaan nelos- ja rabiesrokotteella 12-16 viikon iässä. Ruokavirasto suosittelee rokottamaan rabiesta vastaan 16 viikon iässä. Tällöin rokotteet tehostetaan 6-12 kuukauden iässä.

Aikuisen koiran rokotteet tarttuvaa maksatautia, penikkatautia, parvotautia ja rabiesta vastaan suositellaan tehostamaan 3 vuoden välein. Kennelyskärokote (parainfluenssavirus ja Bordetella bronchoseptica) suositellaan tehostamaan vuosittain. Nelosrokote, joka annetaan 3 vuoden välein sisältää rokotteen parainfluenssavirusta vastaan, jolloin suositeltavaa on käynnin yhteydessä ottaa lisäksi rokote Bordetella bronchosepticaa vastaan.

Jalostuskäyttöön tarkoitettu narttukoira suositellaan rokottamaan herpestä vastaan viikko astutuksen jälkeen ja viikko ennen odotettua penikointia. Rokotteella pyritään ennaltaehkäisemään herpesviruksen aiheuttamaa varhaisluomista ja pentukuolleisuutta (ns. fading puppy syndrome).

Rokotteiden voimassaoloaika kirjataan koiran rokotuskorttiin tai passiin käynnin yhteydessä. Sieltä voi tarkistaa, onko rokotteet voimassa vai onko aika rokotuksille. Huomioithan, että rokotteiden valmisteyhteenvedoissa ilmoitetut voimassaoloajat voivat olla suosituksista poikkeavat.